Alcohol vergroot de kans op borstkanker

Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen alcohol en borstkanker, maar er bestond nog veel onduidelijkheid of het type alcohol (bier, wijn, sterke drank) ook van invloed was op de resultaten. Onder leiding van Dr. Arthur Klatsky van de Kaiser Permanente Medical Care Program in Oakland is er uit nieuw onderzoek gebleken dat dit niet het geval is. Dit is onlangs onthuld op een conference in Barcelona. Het drankgebruik van 70.033 vrouwen werd tussen de tijd van 1978 tot 1985 in de gaten gehouden. Van die groep werd uiteindelijk bij 2.829 personen borstkanker geconstateerd. Tijdens het onderzoek werd de soort- en de hoeveelheid ingenomen alcoholconsumptie in de gaten gehouden. Lichte drinkers , vrouwen die 1 of 2 drankjes per dag dronken, verhoogden hun risico met 10%. Vrouwen die meer dan 3 drankjes per dag dronken verhoogden hun risico met 30%. Het is nog niet duidelijk hoe alcohol bijdraagt aan borstkanker, maar sommigen denken dat alcohol, bepaalde hormonen aanmaakt, die kanker kunnen veroorzaken.
[Via] [Foto]

Stem of voeg toe aan: Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck


Plaats een reactie